๐—ญ๐—œ๐—ž๐—œ๐—ฅ@๐—ง๐—”๐—›๐—Ÿ๐—œ๐—Ÿ ๐—ฆ๐—˜๐—ฃ๐—”๐—ก๐—๐—”๐—ก๐—š ๐Ÿญ๐Ÿฌ ๐—›๐—”๐—ฅ๐—œ ๐—”๐—ช๐—”๐—Ÿ ๐—ญ๐—จ๐—Ÿ๐—›๐—œ๐—๐—๐—”๐—›
.
Assalamualaikum.
Saya telah mendapat pertanyaan tentang zikir sempena 10 hari awal Zulhijjah seperti di dalam gambar.
Ini lafaz zikir@tahlilnya:
” ู„ุง ุฅูู„ู‡ูŽ ุฅูู„ู‘ูŽุง ุงู„ู„ู‘ูŽู‡ู ุนูŽุฏูŽุฏูŽ ุงู„ู„ู‘ูŽูŠุงู„ููŠ ูˆูŽุงู„ุฏู‘ูู‡ููˆุฑู .
ู„ุง ุฅูู„ู‡ูŽ ุฅูู„ู‘ูŽุง ุงู„ู„ู‘ูŽู‡ู ุนูŽุฏูŽุฏูŽ ุฃูŽู…ู’ูˆุงุฌู ุงู„ู’ุจูุญููˆุฑู .
ู„ุง ุฅูู„ู‡ูŽ ุฅูู„ู‘ูŽุง ุงู„ู„ู‘ูŽู‡ู ูˆูŽุฑูŽุญู’ู…ูŽุชูู‡ู ุฎูŽูŠู’ุฑูŒ ู…ูู…ู‘ุง ูŠูŽุฌู’ู…ูŽุนููˆู†ูŽ .
ู„ุง ุฅูู„ู‡ูŽ ุฅูู„ู‘ูŽุง ุงู„ู„ู‘ูŽู‡ู ุนูŽุฏูŽุฏูŽ ุงู„ุดู‘ูŽูˆู’ูƒู ูˆูŽุงู„ุดู‘ูŽุฌูŽุฑู .
ู„ุง ุฅูู„ู‡ูŽโ€ ุฅูู„ู‘ูŽุง ุงู„ู„ู‘ูŽู‡ู ุนูŽุฏูŽุฏูŽ ุงู„ุดู‘ูŽุนู’ุฑู ูˆูŽุงู„ู’ูˆูŽุจูŽุฑู .
ู„ุง ุฅูู„ู‡ูŽ ุฅูู„ู‘ูŽุง ุงู„ู„ู‘ูŽู‡ู ุนูŽุฏูŽุฏูŽ ุงู„ู’ุญูŽุฌูŽุฑู ูˆูŽุงู„ู’ู…ูŽุฏูŽุฑู .
ู„ุง ุฅูู„ู‡ูŽ ุฅูู„ู‘ูŽุง ุงู„ู„ู‘ูŽู‡ู ุนูŽุฏูŽุฏูŽ ู„ูŽู…ู’ุญู ุงู„ู’ุนููŠููˆู†ู .
ู„ุง ุฅูู„ู‡ูŽ ุฅูู„ู‘ูŽุง ุงู„ู„ู‘ูŽู‡ู ูููŠ ุงู„ู„ู‘ูŽูŠู’ู„ู ุฅูุฐุง ุนูŽุณู’ุนูŽุณูŽ ูˆูŽ ุงู„ุตู‘ูุจู’ุญู ุฅูุฐุง ุชูŽู†ูŽูู‘ูŽุณูŽ .
ู„ุง ุฅูู„ู‡ูŽ ุฅูู„ู‘ูŽุง ุงู„ู„ู‘ูŽู‡ู ุนูŽุฏูŽุฏูŽ ุงู„ุฑู‘ููŠุงุญู ูˆูŽ ุงู„ู’ุจูŽุฑุงุฑููŠ ูˆูŽ ุงู„ุตู‘ูุฎููˆุฑู .
ู„ุง ุฅูู„ู‡ูŽ ุฅูู„ู‘ูŽุง ุงู„ู„ู‘ูŽู‡ู ู…ูู†ูŽ ุงู„ู’ูŠูŽูˆู’ู…ู ุงู„ู‰โ€ ูŠูŽูˆู’ู…ู ูŠูู†ู’ููŽุฎู ูููŠ ุงู„ุตู‘ููˆุฑู ” .
.
Persoalannya, benarkah ia diamalkan oleh Nabi s.a.w atau nabi s.a.w pernah menyatakan fadhilatnya? Benarkah ia wujud dalam riwayat At-Thabrani?
.
Respon saya:
.
Saya menemui doa ini dalam kitab Kanzun al-Najah wa al-Surur yang disusun oleh al-Shaikh Abdul Hamid bin Muhammad Ali Quds al-Makki asy-Syafiโ€™e. Beliau menyatakan:
ุซู… ุฑุฃูŠุช ุงู„ุนู„ุงู…ุฉ ุงู„ูˆู†ุงุฆูŠ ุฑุญู…ู‡ ุงู„ู„ู‡ ุชุนุงู„ู‰ ู‚ุงู„ ููŠ ุฑุณุงู„ุชู‡: ุฑูˆู‰ ุงู„ุทุจุฑุงู†ูŠ ุฑุญู…ู‡ ุงู„ู„ู‡ ุชุนุงู„ู‰ ููŠ ู…ุนุฌู…ู‡ ุงู„ูƒุจูŠุฑ ุนู† ุงู„ู†ุจูŠ ุตู„ู‰ ุงู„ู„ู‡ ุนู„ูŠู‡ ูˆุณู„ู… ุฃู†ู‡ ู‚ุงู„: ยซู…ู† ู‚ุงู„ ููŠ ุนุดุฑ ุฐูŠ ุงู„ุญุฌุฉ ูƒู„ ูŠูˆู… ุนุดุฑ ู…ุฑุงุช: ู„ุง ุฅู„ู‡ ุฅู„ุง ุงู„ู„ู‡ ุนุฏุฏ ุงู„ุฏู‡ูˆุฑุŒ ู„ุง ุฅู„ู‡ ุฅู„ุง ุงู„ู„ู‡ ุนุฏุฏ ุฃู…ูˆุงุฌ ุงู„ุจุญูˆุฑุŒ ู„ุง ุฅู„ู‡ ุฅู„ุง ุงู„ู„ู‡ ุนุฏุฏ ุงู„ู†ุจุงุช ูˆุงู„ุดุฌุฑุŒ ู„ุง ุฅู„ู‡ ุฅู„ุง ุงู„ู„ู‡ ุนุฏุฏ ุงู„ู‚ุทุฑ ูˆุงู„ู…ุทุฑุŒ ู„ุง ุฅู„ู‡ ุฅู„ุง ุงู„ู„ู‡ ุนุฏุฏ ู„ู…ุญ ุงู„ุนูŠูˆู†ุŒ ู„ุง ุฅู„ู‡ ุฅู„ุง ุงู„ู„ู‡ ุฎูŠุฑูŒ ู…ู…ุง ูŠุฌู…ุนูˆู†ุŒ ู„ุง ุฅู„ู‡ ุฅู„ุง ุงู„ู„ู‡ ู…ู† ูŠูˆู…ู†ุง ู‡ุฐุง ุฅู„ู‰ ูŠูˆู… ูŠูู†ูุฎู ููŠ ุงู„ุตูˆุฑุŒ ุบูุฑ ู„ู‡ ู…ุง ุชู‚ุฏู‘ู… ู…ู† ุฐู†ุจู‡ ูˆู…ุง ุชุฃุฎู‘ุฑยป. ุงู†ุชู‡ู‰.
Kemudian saya melihat bahawa al-‘Allamah al-Wanaie menyebutkan dalam risalahnya: Al-Thabarani rahimahullah meriwayatkan dalam al-Mu’jam al-Kabir daripada Nabi s.a.w: Sesiapa yang membaca pada sepuluh awal Zulhijjah setiap hari sepuluh kali… (bacaan tahlil ini)… diampuni dosanya yang terdahulu dan akan datang. [Kanzun al-Najah wa al-Surur, m.s 281-282].
.

Wallahua’lam, sekadar pencarian saya, ๐˜€๐—ฎ๐˜†๐—ฎ ๐˜๐—ถ๐—ฑ๐—ฎ๐—ธ ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐—ฒ๐—บ๐˜‚๐—ถ๐—ป๐˜†๐—ฎ ๐—ฑ๐—ถ ๐—ฑ๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐—บ ๐—บ๐—ฎ๐—ป๐—ฎ-๐—บ๐—ฎ๐—ป๐—ฎ ๐—ธ๐—ถ๐˜๐—ฎ๐—ฏ ๐—ต๐—ฎ๐—ฑ๐—ถ๐˜€ ๐˜†๐—ฎ๐—ป๐—ด ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐—ท๐—ฎ๐—ฑ๐—ถ ๐—ฟ๐˜‚๐—ท๐˜‚๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐—”๐—ต๐—น๐—ถ ๐—ฆ๐˜‚๐—ป๐—ป๐—ฎ๐—ต. Ia merupakan antara petanda jelas kepalsuan sesuatu hadis. Oleh itu pernyataan kewujudan zikir ini dalam riwayat at-Thabrani dalam Al-Mu’jam al-Kabir adalah tidak benar.
.
Akan tetapi ๐˜€๐—ฎ๐˜†๐—ฎ ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐—ฒ๐—บ๐˜‚๐—ถ๐—ป๐˜†๐—ฎ ๐—ฑ๐—ถ ๐—ฑ๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐—บ ๐—ธ๐—ถ๐˜๐—ฎ๐—ฏ-๐—ธ๐—ถ๐˜๐—ฎ๐—ฏ ๐—ถ๐—น๐—บ๐˜‚๐—ฎ๐—ป ๐—ฆ๐˜†๐—ถ๐—ฎ๐—ต ๐—œ๐—บ๐—ฎ๐—บ๐—ถ๐˜†๐˜†๐—ฎ๐—ต.
Misalnya dalam Al-Mazar Al-Kabir oleh Muhammad bin Ja’far al-Mashhadi diriwayatkan bahawa Ali r.a membaca zikir ini pada 10 hari awal Zulhijjah. Kemudian Ali r.a dikatakan menerangkan tentang kelebihan zikir ini.
.
Saya juga mendapati zikir seumpama ini popular dalam aliran tertentu di kalangan sunni, cuma mereka tidak menyatakan ia adalah daripada Nabi s.a.w, sebaliknya ia dikatakan amalan orang-orang soleh, dan lafaz tahlilnya lebih panjang daripada di atas, cuma terdapat persamaan dengan rangkap-rangkap zikir Syiah di atas.
.
๐—ž๐—ฒ๐˜€๐—ถ๐—บ๐—ฝ๐˜‚๐—น๐—ฎ๐—ป:
Hadis ini tidak asalnya. Dakwaan ia adalah daripada Rasulullah s.a.w merupakan satu pendustaan dan berdosa besar menyatakan sedemikian rupa. Begitu juga dakwaan ia wujud dalam Al-Mu’jam Al-Kabir adalah tidak benar.
.
.
๐—›๐—ฎ๐—ฑ๐—ถ๐˜€ ๐—ฌ๐—ฎ๐—ป๐—ด ๐—ง๐—ถ๐—ฎ๐—ฑ๐—ฎ ๐——๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐—บ ๐—ž๐—ถ๐˜๐—ฎ๐—ฏ
Apa kata ulama-ulama hadis berkaitan hadis yang tiada dalam kitab?
.
1- Imam al-Syafie berkata:
ูˆู‡ูˆ ุฃู†ู‘ ุงู„ุฃุญุงุฏูŠุซ ุงู„ุชูŠ ู‚ุฏ ุตุญู‘ูŽุช ุฃูˆ ูˆู‚ุนุช ุจูŠู† ุงู„ุตุญุฉ ูˆุงู„ุณู‚ู… – ูˆู‚ุฏ ุฏููˆู‘ูู†ุช ูˆูƒุชุจุช ููŠ ุงู„ุฌูˆุงู…ุน ุงู„ุชูŠ ุฌู…ุนู‡ุง ุฃุฆู…ุฉ ุฃู‡ู„ ุงุนู„ู… ุจุงู„ุญุฏูŠุซุŒ ูˆู„ุง ูŠุฌูˆุฒ ุฃู† ูŠุฐู‡ุจ ุดูŠุก ู…ู†ู‡ุง ุนู„ู‰ ุฌู…ูŠุนู‡ู…ุŒ ูˆุฅู† ุฌุงุฒ ุฃู† ุชุฐู‡ุจ ุนู„ู‰ ุจุนุถู‡ู…ุ› ู„ุถู…ุงู† ุตุงุญุจ ุงู„ุดุฑูŠุนุฉ ุญููู’ุธูŽู‡ุงุŒ
Hadis-hadis yang sahih atau yang berada pada kedududkan antara sahih dan lemah telah disusun dan ditulis dalam kitab-kitab hadis oleh ulama hadis, tidak boleh dikatakan ada hadis yang terlepas daripada pandangan semua ulama hadis tersebut walaupun boleh terlepas sesuatu hadis daripada sesetengah mereka. Ini kerana jaminan daripada Allah untuk memeliharanya.
.
ูู…ู† ุฌุงุก ุงู„ูŠูˆู… ุจุญุฏูŠุซ ู„ุง ูŠูˆุฌุฏ ุนู†ุฏ ุฌู…ูŠุนู‡ู…ุŒ ู„ู… ูŠู‚ุจู„ ู…ู†ู‡ุŒ ูˆู…ู† ุฌุงุก ุจุญุฏูŠุซ ู‡ูˆ ู…ุนุฑูˆู ุนู†ุฏู‡ู…ุŒ ูุงู„ุฐูŠ ูŠุฑูˆูŠู‡ ุงู„ูŠูˆู… ู„ุง ูŠู†ูุฑุฏ ุจุฑูˆุงูŠุชู‡ุŒ ูˆุงู„ุญุฌุฉ ู‚ุงุฆู…ุฉ ุจุญุฏูŠุซู‡ ุจุฑูˆุงูŠุฉ ุบูŠุฑู‡
Oleh itu, sesiapa yang pada hari ini membawakan sebuah hadis tidak ditemui dalam kitab-kitab ulama hadis, maka tidak diterima hadis tersebut daripadanya. [Manaqib al-Imam al-Syafie, 2:321].
.
2- Imam al-Sayuti menukilkan dalam Tadrib al-Rawi:
ูˆู‚ุงู„ ุงุจู† ุงู„ุฌูˆุฒูŠ ู…ุง ุฃุญุณู† ู‚ูˆู„ ุงู„ู‚ุงุฆู„ ุฅุฐุง ุฑุฃูŠุช ุงู„ุญุฏูŠุซ ูŠุจุงูŠู† ุงู„ู…ุนู‚ูˆู„ ุฃูˆ ูŠุฎุงู„ู ุงู„ู…ู†ู‚ูˆู„ ุฃูˆ ูŠู†ุงู‚ุถ ุงู„ุฃุตูˆู„ ูุงุนู„ู… ุฃู†ู‡ ู…ูˆุถูˆุน
Imam Ibnu Jauzi berkata: Indah sungguh ucapan seseorang yang berkata: Seandainya kamu melihat hadis yang menyalahi akal, bercanggah dengan manqul (al-Quran dan al-Sunnah), atau bertentangan dengan al-Usul. Ketahuilah ia adalah palsu.
.
ู‚ุงู„ ูˆู…ุนู†ู‰ ู…ู†ุงู‚ุถุชู‡ ู„ู„ุฃุตูˆู„ ุฃู† ูŠูƒูˆู† ุฎุงุฑุฌุง ุนู† ุฏูˆุงูˆูŠู† ุงู„ุฅุณู„ุงู… ู…ู† ุงู„ู…ุณุงู†ูŠุฏ ูˆุงู„ูƒุชุจ ุงู„ู…ุดู‡ูˆุฑุฉ
Maksud bertentangan dengan usul ialah apabila riwayat tersebut tidak ada di dalam kitab-kitab ulama Islam daripada al-Masanid dan kitab-kitab (hadis) yang masyhur. [Tadrib al-Rawi, 1:277].
.
3- Al-Shaikh Al-Mar’i bin Yusuf Al-Karmi Al-Hanbali menukilkan bahawa Imam al-Sayuti berkata:
ูˆุฃู…ุง ุงู„ุขู† ูุงู„ุนู…ุฏุฉ ุนู„ู‰ ุงู„ูƒุชุจ ุงู„ู…ุฏูˆู†ุฉ ุŒ ูู…ู† ุฌุงุก ุจุญุฏูŠุซ ุบูŠุฑ ู…ูˆุฌูˆุฏ ููŠู‡ุง ูู‡ูˆ ุฑุฏ ุนู„ูŠู‡ ุŒ ูˆุฅู† ูƒุงู† ู…ู† ุฃุชู‚ู‰ ุงู„ู…ุชู‚ูŠู† ุŒ
Sekarang, yang dijadikan pegangan adalah kitab-kitab hadis yang telah disusun. Sesiapa yang datang dengan membawa hadis yang tidak wujud di dalam kitab-kitab hadis, maka ia tertolak walaupun yang membawanya adalah manusia paling bertaqwa. [Al-Fawaid Al-Maudhu’ah, m/s 69]
.
Prof. Dr. Abul Lais Khayr Abadi dalam kitabnya Ulum al-Hadis: Asiluha Wa Muasiruha, ketika menyebutkan tentang petanda hadis palsu, beliau menyebutkan:
“Apabila ulama-ulama hadis mencari hadis dengan penuh ketelitian, lalu dia tidak menemuinya di dalam kitab-kitab hadis, kitab-kitab para huffaz, muhaddisin dan para perawi hadis. Maka ini merupakan petunjuk bahawa hadis itu palsu. Ini kerana ketiadaannya di dalam kitab-kitab hadis merupakan bukti bahawa ia tidak ada asalnya. Ini adalah selepas para ulama itu melakukan pembacaan menyeluruh kepada hadis-hadis di dalam kitab-kitab hadis. Imam Al-Sayuti berkata: Adapun sekarang, maka yang menjadi pegangan adalah kitab-kitab yang bertulis. Sesiapa yang datang membawa hadis yang tidak wujud di dalamnya, maka ia tertolak”. [m/s 291-292]

GAMBAR-GAMBAR DARIPADA KITAB