๐ญ๐๐๐๐ฅ@๐ง๐๐๐๐๐ ๐ฆ๐๐ฃ๐๐ก๐๐๐ก๐ ๐ญ๐ฌ ๐๐๐ฅ๐ ๐๐ช๐๐ ๐ญ๐จ๐๐๐๐๐๐๐
.
Assalamualaikum.
Saya telah mendapat pertanyaan tentang zikir sempena 10 hari awal Zulhijjah seperti di dalam gambar.
Ini lafaz zikir@tahlilnya:
” ูุง ุฅูููู ุฅููููุง ุงูููููู ุนูุฏูุฏู ุงูููููุงููู ููุงูุฏูููููุฑู .
ูุง ุฅูููู ุฅููููุง ุงูููููู ุนูุฏูุฏู ุฃูู
ููุงุฌู ุงููุจูุญููุฑู .
ูุง ุฅูููู ุฅููููุง ุงูููููู ููุฑูุญูู
ูุชููู ุฎูููุฑู ู
ูู
ูุง ููุฌูู
ูุนูููู .
ูุง ุฅูููู ุฅููููุง ุงูููููู ุนูุฏูุฏู ุงูุดูููููู ููุงูุดููุฌูุฑู .
ูุง ุฅููููโ ุฅููููุง ุงูููููู ุนูุฏูุฏู ุงูุดููุนูุฑู ููุงููููุจูุฑู .
ูุง ุฅูููู ุฅููููุง ุงูููููู ุนูุฏูุฏู ุงููุญูุฌูุฑู ููุงููู
ูุฏูุฑู .
ูุง ุฅูููู ุฅููููุง ุงูููููู ุนูุฏูุฏู ููู
ูุญู ุงููุนูููููู .
ูุง ุฅูููู ุฅููููุง ุงูููููู ููู ุงูููููููู ุฅูุฐุง ุนูุณูุนูุณู ูู ุงูุตููุจูุญู ุฅูุฐุง ุชููููููุณู .
ูุง ุฅูููู ุฅููููุง ุงูููููู ุนูุฏูุฏู ุงูุฑูููุงุญู ูู ุงููุจูุฑุงุฑูู ูู ุงูุตููุฎููุฑู .
ูุง ุฅูููู ุฅููููุง ุงูููููู ู
ููู ุงููููููู
ู ุงููโ ููููู
ู ููููููุฎู ููู ุงูุตูููุฑู ” .
.
Persoalannya, benarkah ia diamalkan oleh Nabi s.a.w atau nabi s.a.w pernah menyatakan fadhilatnya? Benarkah ia wujud dalam riwayat At-Thabrani?
.
Respon saya:
.
Saya menemui doa ini dalam kitab Kanzun al-Najah wa al-Surur yang disusun oleh al-Shaikh Abdul Hamid bin Muhammad Ali Quds al-Makki asy-Syafiโe. Beliau menyatakan:
ุซู
ุฑุฃูุช ุงูุนูุงู
ุฉ ุงูููุงุฆู ุฑุญู
ู ุงููู ุชุนุงูู ูุงู ูู ุฑุณุงูุชู: ุฑูู ุงูุทุจุฑุงูู ุฑุญู
ู ุงููู ุชุนุงูู ูู ู
ุนุฌู
ู ุงููุจูุฑ ุนู ุงููุจู ุตูู ุงููู ุนููู ูุณูู
ุฃูู ูุงู: ยซู
ู ูุงู ูู ุนุดุฑ ุฐู ุงูุญุฌุฉ ูู ููู
ุนุดุฑ ู
ุฑุงุช: ูุง ุฅูู ุฅูุง ุงููู ุนุฏุฏ ุงูุฏููุฑุ ูุง ุฅูู ุฅูุง ุงููู ุนุฏุฏ ุฃู
ูุงุฌ ุงูุจุญูุฑุ ูุง ุฅูู ุฅูุง ุงููู ุนุฏุฏ ุงููุจุงุช ูุงูุดุฌุฑุ ูุง ุฅูู ุฅูุง ุงููู ุนุฏุฏ ุงููุทุฑ ูุงูู
ุทุฑุ ูุง ุฅูู ุฅูุง ุงููู ุนุฏุฏ ูู
ุญ ุงูุนูููุ ูุง ุฅูู ุฅูุง ุงููู ุฎูุฑู ู
ู
ุง ูุฌู
ุนููุ ูุง ุฅูู ุฅูุง ุงููู ู
ู ููู
ูุง ูุฐุง ุฅูู ููู
ููููุฎู ูู ุงูุตูุฑุ ุบูุฑ ูู ู
ุง ุชูุฏูู
ู
ู ุฐูุจู ูู
ุง ุชุฃุฎูุฑยป. ุงูุชูู.
Kemudian saya melihat bahawa al-‘Allamah al-Wanaie menyebutkan dalam risalahnya: Al-Thabarani rahimahullah meriwayatkan dalam al-Mu’jam al-Kabir daripada Nabi s.a.w: Sesiapa yang membaca pada sepuluh awal Zulhijjah setiap hari sepuluh kali… (bacaan tahlil ini)… diampuni dosanya yang terdahulu dan akan datang. [Kanzun al-Najah wa al-Surur, m.s 281-282].
.
Wallahua’lam, sekadar pencarian saya, ๐๐ฎ๐๐ฎ ๐๐ถ๐ฑ๐ฎ๐ธ ๐บ๐ฒ๐ป๐ฒ๐บ๐๐ถ๐ป๐๐ฎ ๐ฑ๐ถ ๐ฑ๐ฎ๐น๐ฎ๐บ ๐บ๐ฎ๐ป๐ฎ-๐บ๐ฎ๐ป๐ฎ ๐ธ๐ถ๐๐ฎ๐ฏ ๐ต๐ฎ๐ฑ๐ถ๐ ๐๐ฎ๐ป๐ด ๐บ๐ฒ๐ป๐ท๐ฎ๐ฑ๐ถ ๐ฟ๐๐ท๐๐ธ๐ฎ๐ป ๐๐ต๐น๐ถ ๐ฆ๐๐ป๐ป๐ฎ๐ต. Ia merupakan antara petanda jelas kepalsuan sesuatu hadis. Oleh itu pernyataan kewujudan zikir ini dalam riwayat at-Thabrani dalam Al-Mu’jam al-Kabir adalah tidak benar.
.
Akan tetapi ๐๐ฎ๐๐ฎ ๐บ๐ฒ๐ป๐ฒ๐บ๐๐ถ๐ป๐๐ฎ ๐ฑ๐ถ ๐ฑ๐ฎ๐น๐ฎ๐บ ๐ธ๐ถ๐๐ฎ๐ฏ-๐ธ๐ถ๐๐ฎ๐ฏ ๐ถ๐น๐บ๐๐ฎ๐ป ๐ฆ๐๐ถ๐ฎ๐ต ๐๐บ๐ฎ๐บ๐ถ๐๐๐ฎ๐ต.
Misalnya dalam Al-Mazar Al-Kabir oleh Muhammad bin Ja’far al-Mashhadi diriwayatkan bahawa Ali r.a membaca zikir ini pada 10 hari awal Zulhijjah. Kemudian Ali r.a dikatakan menerangkan tentang kelebihan zikir ini.
.
Saya juga mendapati zikir seumpama ini popular dalam aliran tertentu di kalangan sunni, cuma mereka tidak menyatakan ia adalah daripada Nabi s.a.w, sebaliknya ia dikatakan amalan orang-orang soleh, dan lafaz tahlilnya lebih panjang daripada di atas, cuma terdapat persamaan dengan rangkap-rangkap zikir Syiah di atas.
.
๐๐ฒ๐๐ถ๐บ๐ฝ๐๐น๐ฎ๐ป:
Hadis ini tidak asalnya. Dakwaan ia adalah daripada Rasulullah s.a.w merupakan satu pendustaan dan berdosa besar menyatakan sedemikian rupa. Begitu juga dakwaan ia wujud dalam Al-Mu’jam Al-Kabir adalah tidak benar.
.
.
๐๐ฎ๐ฑ๐ถ๐ ๐ฌ๐ฎ๐ป๐ด ๐ง๐ถ๐ฎ๐ฑ๐ฎ ๐๐ฎ๐น๐ฎ๐บ ๐๐ถ๐๐ฎ๐ฏ
Apa kata ulama-ulama hadis berkaitan hadis yang tiada dalam kitab?
.
1- Imam al-Syafie berkata:
ููู ุฃูู ุงูุฃุญุงุฏูุซ ุงูุชู ูุฏ ุตุญููุช ุฃู ููุนุช ุจูู ุงูุตุญุฉ ูุงูุณูู
– ููุฏ ุฏูููููุช ููุชุจุช ูู ุงูุฌูุงู
ุน ุงูุชู ุฌู
ุนูุง ุฃุฆู
ุฉ ุฃูู ุงุนูู
ุจุงูุญุฏูุซุ ููุง ูุฌูุฒ ุฃู ูุฐูุจ ุดูุก ู
ููุง ุนูู ุฌู
ูุนูู
ุ ูุฅู ุฌุงุฒ ุฃู ุชุฐูุจ ุนูู ุจุนุถูู
ุ ูุถู
ุงู ุตุงุญุจ ุงูุดุฑูุนุฉ ุญูููุธููุงุ
Hadis-hadis yang sahih atau yang berada pada kedududkan antara sahih dan lemah telah disusun dan ditulis dalam kitab-kitab hadis oleh ulama hadis, tidak boleh dikatakan ada hadis yang terlepas daripada pandangan semua ulama hadis tersebut walaupun boleh terlepas sesuatu hadis daripada sesetengah mereka. Ini kerana jaminan daripada Allah untuk memeliharanya.
.
ูู
ู ุฌุงุก ุงูููู
ุจุญุฏูุซ ูุง ููุฌุฏ ุนูุฏ ุฌู
ูุนูู
ุ ูู
ููุจู ู
ููุ ูู
ู ุฌุงุก ุจุญุฏูุซ ูู ู
ุนุฑูู ุนูุฏูู
ุ ูุงูุฐู ูุฑููู ุงูููู
ูุง ูููุฑุฏ ุจุฑูุงูุชูุ ูุงูุญุฌุฉ ูุงุฆู
ุฉ ุจุญุฏูุซู ุจุฑูุงูุฉ ุบูุฑู
Oleh itu, sesiapa yang pada hari ini membawakan sebuah hadis tidak ditemui dalam kitab-kitab ulama hadis, maka tidak diterima hadis tersebut daripadanya. [Manaqib al-Imam al-Syafie, 2:321].
.
2- Imam al-Sayuti menukilkan dalam Tadrib al-Rawi:
ููุงู ุงุจู ุงูุฌูุฒู ู
ุง ุฃุญุณู ููู ุงููุงุฆู ุฅุฐุง ุฑุฃูุช ุงูุญุฏูุซ ูุจุงูู ุงูู
ุนููู ุฃู ูุฎุงูู ุงูู
ูููู ุฃู ููุงูุถ ุงูุฃุตูู ูุงุนูู
ุฃูู ู
ูุถูุน
Imam Ibnu Jauzi berkata: Indah sungguh ucapan seseorang yang berkata: Seandainya kamu melihat hadis yang menyalahi akal, bercanggah dengan manqul (al-Quran dan al-Sunnah), atau bertentangan dengan al-Usul. Ketahuilah ia adalah palsu.
.
ูุงู ูู
ุนูู ู
ูุงูุถุชู ููุฃุตูู ุฃู ูููู ุฎุงุฑุฌุง ุนู ุฏูุงููู ุงูุฅุณูุงู
ู
ู ุงูู
ุณุงููุฏ ูุงููุชุจ ุงูู
ุดููุฑุฉ
Maksud bertentangan dengan usul ialah apabila riwayat tersebut tidak ada di dalam kitab-kitab ulama Islam daripada al-Masanid dan kitab-kitab (hadis) yang masyhur. [Tadrib al-Rawi, 1:277].
.
3- Al-Shaikh Al-Mar’i bin Yusuf Al-Karmi Al-Hanbali menukilkan bahawa Imam al-Sayuti berkata:
ูุฃู
ุง ุงูุขู ูุงูุนู
ุฏุฉ ุนูู ุงููุชุจ ุงูู
ุฏููุฉ ุ ูู
ู ุฌุงุก ุจุญุฏูุซ ุบูุฑ ู
ูุฌูุฏ ูููุง ููู ุฑุฏ ุนููู ุ ูุฅู ูุงู ู
ู ุฃุชูู ุงูู
ุชููู ุ
Sekarang, yang dijadikan pegangan adalah kitab-kitab hadis yang telah disusun. Sesiapa yang datang dengan membawa hadis yang tidak wujud di dalam kitab-kitab hadis, maka ia tertolak walaupun yang membawanya adalah manusia paling bertaqwa. [Al-Fawaid Al-Maudhu’ah, m/s 69]
.
Prof. Dr. Abul Lais Khayr Abadi dalam kitabnya Ulum al-Hadis: Asiluha Wa Muasiruha, ketika menyebutkan tentang petanda hadis palsu, beliau menyebutkan:
“Apabila ulama-ulama hadis mencari hadis dengan penuh ketelitian, lalu dia tidak menemuinya di dalam kitab-kitab hadis, kitab-kitab para huffaz, muhaddisin dan para perawi hadis. Maka ini merupakan petunjuk bahawa hadis itu palsu. Ini kerana ketiadaannya di dalam kitab-kitab hadis merupakan bukti bahawa ia tidak ada asalnya. Ini adalah selepas para ulama itu melakukan pembacaan menyeluruh kepada hadis-hadis di dalam kitab-kitab hadis. Imam Al-Sayuti berkata: Adapun sekarang, maka yang menjadi pegangan adalah kitab-kitab yang bertulis. Sesiapa yang datang membawa hadis yang tidak wujud di dalamnya, maka ia tertolak”. [m/s 291-292]
GAMBAR-GAMBAR DARIPADA KITAB