Sahihkah Hadis “Ramadhan awalnya rahmat, pertengahannya keampunan, dan penghujungnya pembebasan daripada api neraka”.

 

Berikut adalah daripada Sahih Ibnu Khuzaimah, Imam Ibnu Khuzaimah berkata:

 ثَنَا عَلِيُّ بْنُ حُجْرٍ السَّعْدِيُّ، ثَنَا يُوسُفُ بْنُ زِيَادٍ، ثَنَا هَمَّامُ بْنُ يَحْيَى، عَنْ عَلِيِّ بْنِ زَيْدِ بْنِ جُدْعَانَ، عَنْ سَعِيدِ بْنِ الْمُسَيَّبِ، عَنْ سَلْمَانَ قَالَ:

خَطَبَنَا رَسُولُ اللَّهِ – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ – فِي آخِرِ يَوْمٍ مِنْ شَعْبَانَ، فَقَالَ: “أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ أَظَلَّكُمْ شَهْرٌ عَظِيمٌ، شَهْرٌ مُبَارَكٌ، شَهْرٌ فِيهِ لَيْلَةٌ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ، جَعَلَ اللَّهُ صِيَامَهُ فَرِيضَةً، وَقِيَامَ لَيْلِهِ تَطَوُّعًا، مَنْ تَقَرَّبَ فِيهِ بِخَصْلَةٍ مِنَ الْخَيْرِ، كَانَ كَمَنْ أَدَّى فَرِيضَةً فِيمَا سِوَاهُ، وَمَنْ أَدَّى فِيهِ فَرِيضَةً، كَانَ كَمَنْ أَدَّى سَبْعِينَ فَرِيضَةً فِيمَا سِوَاهُ، وَهُوَ شَهْرُ الصَّبْرِ، وَالصَّبْرُ ثَوَابُهُ الْجَنَّةُ، وَشَهْرُ الْمُوَاسَاةِ، وَشَهْرٌ يَزْدَادُ فِيهِ رِزْقُ الْمُؤْمِنِ، مَنْ فَطَّرَ فِيهِ صَائِمًا كَانَ مَغْفِرَةً لِذُنُوبِهِ، وَعِتْقَ رَقَبَتِهِ مِنَ النَّارِ، وَكَانَ لَهُ مِثْلُ أَجْرِهِ مِنْ غَيْرِ أَنْ يَنْتَقِصَ مِنْ أَجْرِهِ شَيْءٌ”. قَالُوا: لَيْسَ كُلُّنَا نَجِدُ مَا يُفَطِّرُ الصَّائِمَ. فَقَالَ: “يُعْطِي اللَّهُ هَذَا الثَّوَابَ مَنْ فَطَّرَ صَائِمًا عَلَى تَمْرَةٍ، أَوْ شَرْبَةِ مَاءٍ، أَوْ مَذْقَةِ لَبَنٍ، وَهُوَ شَهْرٌ أَوَّلُهُ رَحْمَةٌ، وَأَوْسَطُهُ مَغْفِرَةٌ، وَآخِرُهُ عِتْقٌ مِنَ النَّارِ، مَنْ خَفَّفَ عَنْ مَمْلُوكِهِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ، وَأَعْتَقَهُ مِنَ النَّارِ، وَاسْتَكْثِرُوا  فِيهِ مِنْ أَرْبَعِ خِصَالٍ: خَصْلَتَيْنِ تُرْضُونَ بِهِمَا رَبَّكُمْ، وَخَصْلَتَيْنِ لَا غِنًى بِكُمْ عَنْهُمَا، فَأَمَّا الْخَصْلَتَانِ اللَّتَانِ تُرْضُونَ بِهِمَا رَبَّكُمْ، فَشَهَادَةُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ، وَتَسْتَغْفِرُونَهُ، وَأَمَّا اللَّتَانِ لَا غِنًى بِكُمْ عَنْهُمَا، فَتَسْأَلُونَ اللَّهَ الْجَنَّةَ، وَتَعُوذُونَ بِهِ مِنَ النَّارِ، وَمَنْ أَشْبَعَ فِيهِ صَائِمًا، سَقَاهُ اللَّهُ مِنْ حَوْضِي شَرْبَةً لَا يَظْمَأُ حَتَّى يَدْخُلَ الْجَنَّةَ”.

[Sahih Ibnu Khuzaimah, no: 1887]

Maksudnya: ”Wahai manusia, sesungguhnya telah menaungi bulan yang agung, bulan yang diberkati, bulan yang di dalamnya terdapat satu malam yang lebih baik daripada seribu bulan, bulan yang mana Allah jadikan puasa di siang harinya sebagai fardhu (kewajiban), dan solat di malamnya sebagai sunnah. Sesiapa yang mendekatkan diri kepada Allah di bulan ini dengan satu kebaikan (amalan sunnah), maka pahalanya seperti dia melakukan amalan fardhu di bulan-bulan yang lain. Sesiapa yang melakukan amalan fardhu di bulan ini, maka pahalanya seperti pahala melakukan 70 amalan fardhu di bulan lainnya. Bulan ini ialah bulan kesabaran dan balasan bagi mereka yang sabar adalah syurga, bulan ini merupakan bulan menderma dan bulan dimana rezeki orang-orang yang beriman bertambah. Sesiapa yang memberi makan (untuk berbuka) orang yang berpuasa maka baginya pengampunan atas dosa-dosanya dan dibebaskan daripada api neraka dan dia mendapatkan pahala yang sama sebagaimana orang yang berpuasa tanpa mengurangi sedikitpun pahala orang yang berpuasa.” Mereka (para sahabat) berkata:“ Wahai Rasulullah, tidak semua daripada kami mempunyai sesuatu untuk dihidangkan kepada orang yang berpuasa untuk berbuka.” Rasulullah SAW menjawab:“Allah akan memberikan pahala ini kepada orang yang memberi untuk berbuka puasa walaupun dengan sebiji kurma, atau seteguk air, atau setitis susu.” Inilah bulan yang permulaannya Allah menurunkan rahmat, yang pertengahannya  Allah memberikan ampunan, dan yang terakhirnya Allah membebaskan hamba-Nya dari api neraka. Sesiapa yang meringankan tugasan hambanya pada bulan ini, maka Allah SWT akan mengampuninya dan membebaskannya daripada api neraka. Dan perbanyakkan melakukan empat perkara pada bulan ini, dua perkara ini dapat mendatangkan keredhaan Tuhanmu, dan dua perkara lagi kamu yang memerlukannya. Dua perkara yang mendatangkan keredhaan Allah iaitu syahadah (Laa ilaaha illallaah) dan beristighfar kepada Allah, dan dua perkara yang pasti kamu memerlukannya ialah kamu meminta syurga kepada-Nya dan kamu berlindung kepada-Nya daripada api neraka. Dan Sesiapa yang di dalamnya mengenyangkan orang yang berpuasa (ketika berbuka), maka Allah akan memberinya minum dari telagaku (Haudh), yang sesiapa yang meminumnya sekali, seseorang tidak akan merasakan dahaga sehingga dia memasuki syurga.“

 

Hadis ini diriwayatkan oleh Ibnu Khuzaimah dalam Sahihnya, Ibnu Abi al-Dunya dalam Fadhail Shahri Ramadhan, Ibnu Syahin dalam Fadhail Shahri Ramadhan, Al-Baihaqi dalam Syu’ab al-Iman, & Fadhail al-Awqat, dan lain-lain semuanya dengan sanadnya daripada ‘Ali bin Zaid bin Jud’an, daripada Sa’id bin al-Musayyib, daripada Salman al-Farsi.

 

Oleh itu madar hadis ini adalah Ali bin Zaid bin Jud’an. Ali bin Jud’an ini dhaif menurut ulama al-Jarh wa al-Ta’dil. Akan tetapi hadisnya masih ditulis, bermaksud boleh digunakan apabila ada sokongan yang menguatkannya daripada syawahid dan mutaba’at, akan tetapi tidak dijadikan hujah apabila bersendirian. Bahkan Ibnu Khuzaimah sendiri menyatakan tidak berhujah dengannya kerana buruknya hafazan beliau. Antara yang kelemahannya yang disebutkan ialah sering memarfu’kan riwayat mawquf, tidak ingat apa yang dia riwayatkan, ikhtilat.

[Rujuk: Tahzib al-Tahzib, 7:284].

 

Kedua: Sanad ini terputus kerana Sa’id bin al-Musayyib tidak mendengar hadis daripada Salman al-Farsi.

 

Kelemahan riwayat ini telah diisyaratkan oleh Imam Ibnu Khuzaimah sendiri dengan perkataannya: إن صح الخبر Jika khabar ini sahih. Imam al-Mundziri telah tersilap dalam nukilan kerana menyebutkan

رواه ابن خزيمة في صحيحه ثم قال صح الخبر

Ibnu Khuzaimah meriwayatkannya dalam sahihnya kemudian berkata: Khabar sahih. [Al-Targhib wa al-Tarhib, 2:58]

 

Ketiga: Ali bin Zaid, dengan kelemahannya, beliau telah bersendirian dalam meriwayatkan hadis ini daripada tabiin besar seperti Sa’id bin al-Musayyib.

 

Mutabi’ kepada Ali bin Zaid? Saya mendapati terdapat sebahagian penulis menyatakan adanya mutabaah untuk menyokong riwayat Ali bin Zaid bin Jud’an, sekaligus menafikan tafarrud atau bersendiriannya Ali bin Zaid dalam riwayat ini.

 

Imam Ibnu Hajar al-Haitsami dalam Bughyat al-Bahits (1:412) menyebutkan hadis ini dengan sanadnya, beliau berkata:

Abdullah bin Bakr telah menyampaikan kepada kami, bahawa sebahagian sahabat-sahabat kami menyampaikan kepada saya bahawa ada seorang lelaki bernama Iyas telah memarfu’kan hadis kepada Sa’id bin al-Musayyib daripada Salman al-Farsi…

حَدَّثَنَا عَبْدُ اللهِ بْنُ بَكْرٍ حَدَّثَنِي بَعْضُ أَصْحَابِنَا رَجُلٌ يُقَالُ لَهُ إِيَاسُ رَفَعَ الْحَدِيثَ إِلَى سَعِيدِ بْنِ الْمُسَيِّبِ عَنْ سَلْمَانَ الْفَارِسِيِّ قَالَ خَطَبَنَا رَسُولُ اللهِ صلى الله عليه وسلم آخِرَ يَوْمٍ مِنْ شَعْبَانَ فَقَالَ : يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَظَلَّكُمْ شَهْرٌ…

 

Dengan meneliti sanad ini kita akan ketahui bahawa Iyas dalam riwayat ini ada mengambil hadis ini daripada orang lain, yang mengambil hadis ini daripada Sa’id bin al-Musayyib cuma tak disebutkan.

 

Imam al-Baihaqi dalam Syu’ab al-Iman membawakan sanad yang sama daripada Abdullah bin Bakar, daripada Iyas bin Abdul Ghaffar, daripada Ali bin Zaid bin Jud’an, begitu jua Imam al-Samarqandi dalam Tanbihul Ghafilin meriwayatkan dengan sanadnya Iyas daripada Ali bin Zaid.

شعب الإيمان (5/ 223)

 – أَخْبَرَنَا أَبُو عَبْدِ اللهِ الْحَافِظُ، أَخْبَرَنَا أَبُو بَكْرٍ إِسْمَاعِيلُ بْنُ مُحَمَّدٍ الضَّرِيرُ بِالرَّيِّ، حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْفَرَجِ الْأَزْرَقُ، حَدَّثَنَا عَبْدُ اللهِ بْنُ بَكْرٍ السَّهْمِيُّ، حَدَّثَنَا إِيَاسُ بْنُ عَبْدِ الْغَفَّارِ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ زَيْدِ بْنِ جُدْعَانَ ح وَأَخْبَرَنَا أَبُو نَصْرِ بْنُ قَتَادَةَ، حَدَّثَنَا أَبُو عَمْرٍو إِسْمَاعِيلُ بْنُ نُجَيْدٍ، حَدَّثَنَا جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَوَّارٍ، أَخْبَرَنِي عَلِيُّ بْنُ حُجْرٍ ح [ص:224] وحدثنا أَبُو سَعْدٍ عَبْدُ الْمَلِكِ بْنُ أَبِي عُثْمَانَ الزَّاهِدُ، أخبرنا أَبُو عَمْرٍو مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرِ بْنِ مَطَرٍ، أخبرنا جَعْفَرُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ نَصْرٍ الْحَافِظُ، حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ حُجْرٍ ح وَأَخْبَرَنَا أَبُو زَكَرِيَّا بْنُ أَبِي إِسْحَاقَ الْمُزَكِّي، حَدَّثَنَا وَالِدِي، قَالَ: قَرَئ عَلَى مُحَمَّدُ بْنُ إِسْحَاقَ بْنِ خُزَيْمَةَ، أَنَّ عَلِيَّ بْنَ حُجْرٍ السَّعْدِيَّ حَدَّثَهُمْ، حدثنا يُوسُفُ بْنُ زِيَادٍ، عَنْ هَمَّامِ بْنِ يَحْيَى، عَنْ عَلِيِّ بْنِ زَيْدِ بْنِ جُدْعَانَ، عَنْ سَعِيدِ بْنِ الْمُسَيِّبِ، عَنْ سَلْمَانَ الْفَارِسِيَّ، قَالَ: خَطَبَنَا رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي آخِرِ يَوْمٍ مِنْ شَعْبَانَ فَقَالَ: ” يا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ أَظَلَّكُمْ شَهْرٌ عَظِيمٌ، شَهْرٌ مُبَارَكٌ،

 

Oleh yang demikian, menjadikan riwayat Iyas sebagai mutaba’ah untuk menyokong riwayat Ali bin Jud’an merupakan satu kesilapan kerana Iyas mengambil hadis ini daripada Ali bin Jud’an sendiri. Jadi ia merupakan sanad yang sama daripada Ali bin Zaid bin Jud’an.

 

Imam al-Sayuthi menyebutkan dalam Jam’ul Jawami’:

ابن خزيمة وقال: إن صح هذا الخبر، هب، والأصبهانى في الترغيب عن سلمان، قال الحافظ ابن حجر في أطرافه: مداره على “علي بن زيد بن جدعان” وهو ضعيف، و”يوسف بن زياد” الراوى عنه ضعيف جدا، وتابعه إياس بن عبد الغفار عن علي بن زيد عنه، هب قال ابن حجر: و “إياس” ما عرفته. انتهى

Ibnu Khuzaimah berkata: Jika sahih khabar ini.. Al-Hafiz Ibnu Hajar berkata dalam Al-Athraf: Madar Riwayat ini ialah Ali bin Zaid bin Jud’an. Dia dhaif. Yusuf bin Ziyad yang meriwayatkan daripadanya pula dhaif jiddan. Iyas bin Abdul Ghafar pula menjadi mutabaah kepadanya daripada Ali bin Zaid bin Jud’an. Ibnu Hajar berkata: Iyas, saya tidak mengenalinya. [Jam’ul Jawami’, 12:388].

 

Berkaitan riwayat Iyas ini. Ibnu Abi Hatim menukilkan bahawa ayahnya menyatakan bahawa riwayat Iyas daripada Ali bin Zaid ini munkar. Ini kerana Abdullah bin Bakar telah tersilap. Sebenarnya yang meriwayatkan daripada Ali bin Zaid ialah Aban bin Abi Iyas. [‘Ilal al-Hadis, 1: 249]

 

Imam al-Dzahabi menyebutkan: Iyas bin Abi Iyas daripada Sa’id bin al-Musayyib. Tidak diketahui jua. Riwayatnya Munkar. [Mizan al-I’tidal, 1:282]

Walau siapa pun, sama ada Iyas, atau Aban bin Abi Iyyash, ia tak mengubah kedudukan hadis ini sebagai dhaif kerana ia datang daripada Ali bin Zaid bin Jud’an.

 

 

Riwayat Abu Hurairah r.a.

Riwayat ini diriwayatkan oleh Ibnu Abi al-Dunya dalam Fadhail Shahri Ramadhan, al-‘Uqaili dalam al-Dhuafa’, Ibnu ‘Adiy dalam Al-Kamil Fi Dhuafa’ al-Rijal, dan Ibnu ‘Asakir dalam Tarikh Dimashq kesemuanya daripada jalan Salam bin Sawwar, daripada Maslamah bin al-Shalt, daripada al-Zuhri, daripada Abu Salamah, daripada Abu Hurairah r.a, daripada Nabi s.a.w.

 

ثَنَا الْقَاسِمُ بْنُ اللَّيْثِ وَعُمَرُ بْنُ سِنَانَ وَعَبْدُ الصَّمَدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الدِّمَشْقِيُّ ، قَالُوا : ثَنَا هِشَامُ بْنُ عَمَّارٍ ، ثَنَا سَلامُ بْنُ سَوَّارٍ ، ثَنَا مَسْلَمَةُ بْنُ الصَّلْتِ ، عَنِ الزُّهْرِيِّ ، عَنْ أَبِي سَلَمَةَ ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ ، قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ – : ” أَوَّلُ شَهْرِ رَمَضَانَ رَحْمَةٌ، وَأَوْسَطُهُ مَغْفِرَةٌ ، وَآخِرُهُ عِتْقٌ مِنَ النَّارِ ” .

قَالَ ابْنُ عَدِيٍّ : وَهَذَا أَيْضًا يَرْوِيهِ سَلامُ، عَنْ مَسْلَمَةَ بْنِ الصَّلْتِ، وَمَسْلَمَةُ لَيْسَ بِالْمَعْرُوفِ

 

Riwayat ini bersumberkan Salam bin Sawwar. Ibnu Adiy menyatakan: Dia di sisiku adalah Munkar al-Hadis. [Al-Kamil Fi Dhuafa’ al-Rijal, 4:323].

Maslamah bin Shalt pula, Ibnu Hajar menukilkan Abu Hatim menyatakan dia Matruk al-Hadis. [Lisan al-Mizan, 8:59].

Al-Uqaili menyebutkan ia tiada asal daripada hadis al-Zuhri. [Al-Dhu’afa’, 2:162].

 

Oleh itu riwayat Abu Hurairah ini tidak dapat menyokong riwayat Salman al-Farsi kerana riwayat Abu Hurairah lebih parah kedhaifannya. Ia tersangatlah lemah.

Al-Albani telah menghukum riwayat hadis ini sebagai munkar. Beliau menghuraikan kedua-dua sanad dalam Al-Silsilah Al-Dhaifah.

 

Kata Shaikh al-Albani:

 

قلت : وهذا سند ضعيف من أجل علي بن زيد ، فإنه ضعيف كما قال أحمد وغيره ، وبين السبب الإمام ابن خزيمة فقال : ” لا أحتج به لسوء حفظه ” .

ولذلك لما روى هذا الحديث في صحيحه قرنه بقوله : ” إن صح الخبر ” .

Sanad hadis ini lemah kerana Ali bin Zaid bin Jud’an. Sesungguhnya dia seorang yang dhaif sebagaimana kata Imam Ahmad dan selainnya. Imam Ibnu Khuzaimah menerangkan sebab kedhaifan beliau dengan menyatakan: Tidak boleh berhujah dengannya kerana buruknya hafazanya. Disebabkan itu, apabila Imam Ibnu Khuzaimah meriwayatkan hadis ini dalam sahihnya, beliau menyebutkan: Seandainya khabar ini sahih.

[Al-Silsilah Al-Dhaifah, no: 871]

 

Al-Albani menerangkan:

وقال العقيلي : ” لا أصل له من حديث الزهري ” . قلت : وقال ابن عدي : ” وسلام ( ابن سليمان بن سوار ) هو عندي منكر الحديث ، ومسلمة ليس بالمعروف ” . وكذا قال الذهبي .ومسلمة قد قال فيه أبو حاتم : ” متروك الحديث ” كما في ترجمته من ” الميزان ” ،

Al-‘Uqaili berkata: Tiada asalnya daripada hadis Az-Zuhri. Ibnu ‘Adiy berkata: Salam bin Sulaiman bin Sawwar pada pendapat ku adalah seorang Munkarul Hadis, manakala Maslamah tidaklah dikenali. Begitu juga kata Imam Adz-Dzahabi yang menukilkan kata-kata Abu Hatim tentang Maslamah: Dia adalah Matrukul Hadis. Sebagaimana dalam biografinya dalam Al-Mizan.

[Al-Silsilah Al-Dhaifah, no: 1569].

 

Pasti ada kehairanan kenapa Al-Albani menghukum riwayat ini sebagai Munkar. Kenapa bukan dhaif sahaja? Ini kerana takrif munkar di sisi mutaakhirin ialah riwayat perawi dhaif yang bercanggah dengan perawi thiqah, sedangkan dalam hal ini tiada percanggahan atau mukhalafah. Di sini perlu kita teliti kembali takrif hadis munkar, di mana di sisi mutaqaddimin, riwayat munkar ini termasuk jua riwayat perawi dhaif yang bersendirian meriwayatkannya.

 

Dalam kes ini Ali bin Zaid seorang perawi dhaif. Dia bersendirian meriwayatkan hadis ini daripada Sa’id bin al-Musayyib. Sa’id bin al-Musayyib seorang tabiin yang mempunyai sangat ramai murid. Akan tetapi dalam ramai-ramai murid itu, hanya seorang murid yang lemah sahaja meriwayatkan hadis ini daripadanya? Ini menimbulkan satu kemusykilan besar. Boleh jadi atas sebab itu al-Albani menilainya sebagai Munkar.

 

Kesimpulan:

  • Hadis ini dhaif. Sebahagian ulama sekadar menyatakan ia dhaif, manakala sebahagian yang lain menyatakan ia Munkar.
  • Disebabkan hal ini, sebahagian ulama menukilkan hadis ini atas sebab toleransi dengan hadis dhaif dalam aspek Fadhail al-A’mal.
  • Terdapat banyak hadis-hadis sahih berkaitan kelebihan Ramadhan.
  • Sebaiknya, jika disebarkan hadis ini untuk Fadhail al-A’mal, hendaklah disebutkan jua bahawa ia adalah hadis dhaif.

Hadis-hadis yang sahih menunjukkan bahawa keseluruhan Ramadhan adalah pengampunan, dan pembeb

Antara hadis-hadis yang sahih berkaitan Ramadhan ialah:

إِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَمَضَانَ فُتِّحَتْ أَبْوَابُ السَّمَاءِ، وَغُلِّقَتْ أَبْوَابُ جَهَنَّمَ، وَسُلْسِلَتِ الشَّيَاطِينُ ‏”‏‏.‏

Apabila masuknya bulan Ramadhan, pintu-pintu langit akan terbuka, pintu-pintu neraka akan tertutup, syaitan-syaitan akan dirantai.

[Muttafaq ‘Alaih; Sahih al-Bukhari, Kitab al-Sawm, no:1899, Sahih Muslim, Kitab al-Siyam, no: 1079]

Dalam riwayat At-Tirmizi pula disebutkan:

إِذَا كَانَ أَوَّلُ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ صُفِّدَتِ الشَّيَاطِينُ وَمَرَدَةُ الْجِنِّ وَغُلِّقَتْ أَبْوَابُ النَّارِ فَلَمْ يُفْتَحْ مِنْهَا بَابٌ. وَفُتِّحَتْ أَبْوَابُ الْجَنَّةِ فَلَمْ يُغْلَقْ مِنْهَا بَابٌ وَيُنَادِي مُنَادٍ يَا بَاغِيَ الْخَيْرِ أَقْبِلْ وَيَا بَاغِيَ الشَّرِّ أَقْصِرْ وَلِلَّهِ عُتَقَاءُ مِنَ النَّارِ وَذَلِكَ كُلَّ لَيْلَةٍ ‏”‏

Pada malam awal bulan Ramadhan. Syaitan-syaitan dan jin akan dirantai. Pintu-pintu neraka akan ditutup, tiada satu pintu neraka pun yang akan dibuka. Pintu-pintu syurga akan dibuka, tiada satu pun pintu syurga yang ditutup. Seorang penyeru akan menyeru: Wahai mereka yang mahu melakukan kebaikan, mari ke sini. Wahai mereka yang mahu melakukan kejahatan, berhenti. Allah jua memiliki hamba-hambaNya yang akan dibebaskan daripada api neraka. Itu berlaku pada setiap malam. [Jami’ at-Tirmizi, Kitab al-Sawm, no: 682, Al-Albani mensahihkannya].

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ ، أَن رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، قَالَ :

Abu Hurairah radiallahu meriwayatkan Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:

مَنْ قَامَ رَمَضَانَ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ

Sesiapa yang menghidupkan Ramadhan dengan keimanan dan mengharap (pahala),

diampuni dosa-dosanya yang terdahulu.

[Sahih al-Bukhari, Kitab al-Iman, hadis no: 36]

 

مَنْ صَامَ رَمَضَانَ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ  

Sesiapa yang berpuasa Ramadhan dengan keimanan dan mengharap (pahala),

diampuni dosa-dosanya yang terdahulu.

[Sahih al-Bukhari, Kitab al-Iman, hadis no: 37]

 

Oleh kerana itu rugilah insan yang keluar daripada Ramadhan tanpa diampuni dosa.

 

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ ، قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ :

Abu Hurairah radiallahu ‘anhu berkata: Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:

رَغِمَ أَنْفُ رَجُلٍ ذُكِرْتُ عِنْدَهُ فَلَمْ يُصَلِّ عَلَيَّ ،

Celakah insan yang aku disebut di sisinya, tetapi dia tidak berselawat ke atas aku.

وَرَغِمَ أَنْفُ رَجُلٍ دَخَلَ عَلَيْهِ رَمَضَانُ ثُمَّ انْسَلَخَ قَبْلَ أَنْ يُغْفَرَ لَهُ ،

Celakah insan yang Ramadhan bertemu dengannya, kemudian Ramadhan pergi begitu sahaja sebelum insan itu diampuni dosanya.

وَرَغِمَ أَنْفُ رَجُلٍ أَدْرَكَ عِنْدَهُ أَبَوَاهُ الْكِبَرَ فَلَمْ يُدْخِلَاهُ الْجَنَّةَ

Celakalah insan yang ibu bapanya masih hidup dalam usia tua, tetapi hal itu tidak memasukkan insan tersebut ke dalam syurga.

[Sunan at-Tirmizi, Kitab ad-Daawat (Doa), hadis no:3496, hadis hasan gharib]

 

Wallahua’lam.