Dalil-dalil pensyariatan takbir raya

Firman Allah:

وَلِتُكْمِلُواْ ٱلْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُواْ ٱللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ

“…hendaklah kamu mencukupkan bilangannya (puasa) dan hendaklah kamu mengagungkan Allah (bertakbir) atas petunjuk-Nya yang diberikan kepadamu.” [Al-Baqarah: 185].

Begitu juga hadis Ummu Atiyyah berkaitan solat raya yang disebutkan tujuan semua wanita keluar ke tempat raya adalah agar dapat bertakbir bersama orang ramai.

عَنْ أُمِّ عَطِيَّةَ، قَالَتْ كُنَّا نُؤْمَرُ أَنْ نَخْرُجَ يَوْمَ الْعِيدِ، حَتَّى نُخْرِجَ الْبِكْرَ مِنْ خِدْرِهَا، حَتَّى نُخْرِجَ الْحُيَّضَ فَيَكُنَّ خَلْفَ النَّاسِ، فَيُكَبِّرْنَ بِتَكْبِيرِهِمْ، وَيَدْعُونَ بِدُعَائِهِمْ يَرْجُونَ بَرَكَةَ ذَلِكَ الْيَوْمِ وَطُهْرَتَهُ‏.‏

Daripada Ummu ‘Atiyyah beliau berkata: Kami disuruh untuk keluar pada hari raya sehingga kami mengeluarkan anak-anak dara daripada tempat tinggal mereka, sehingga kami mengeluarkan wanita haidh, dan mereka duduk di belakang orang ramai. Mereka bertakbir bersama takbir orang ramai, berdoa dengan doa mereka, dan mereka mengharapkan keberkatan dan kesucian hari tersebut. [Sahih al-Bukhari, Kitab al-Eid, no: 971].

Imam al-Syafie rahimahullah berkata dalam al-Umm:

قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَتَعَالَى : فِي شَهْرِ رَمَضَانَ ( وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ , وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ ) فَسَمِعْت مَنْ أَرْضَى مِنْ أَهْلِ الْعِلْمِ بِالْقُرْآنِ يَقُولَ : لِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ عِدَّةَ صَوْمِ شَهْرِ رَمَضَانَ وَتُكَبِّرُوا اللَّهُ عِنْدَ إكْمَالِهِ عَلَى مَا هَدَاكُمْ , وَإِكْمَالُهُ مَغِيبُ الشَّمْسِ مِنْ آخِرِ يَوْمٍ مِنْ أَيَّامِ شَهْرِ رَمَضَانَ

Allah s.w.t berfirman berkaitan bulan Ramadhan: “…hendaklah kamu mencukupkan bilangannya (puasa) dan hendaklah kamu mengagungkan Allah (bertakbir) atas petunjuk-Nya yang diberikan kepadamu.” Aku pernah mendengar daripada ahli-ahli al-Quran yang aku redha dengan mereka, mereka berkata: mencukupkan bilangan dalam ayat ini bermaksud mencukupkan bilangan puasa bulan Ramadhan dan membesarkan Allah (dengan bertakbir) selepas selesai menyempurnakannya di atas petunjuk yang Dia kurniakan kepada kalian. Sempurnanya (hari-hari puasa) bermula daripada tenggelamnya matahari pada hari akhir bulan Ramadhan.

فَإِذَا رَأَوْا هِلالَ شَوَّالٍ أَحْبَبْتُ أَنْ يُكَبِّرَ النَّاسُ جَمَاعَةً , وَفُرَادَى فِي الْمَسْجِدِ وَالأَسْوَاقِ , وَالطُّرُقِ , وَالْمَنَازِلِ , وَمُسَافِرِينَ , وَمُقِيمِينَ فِي كُلِّ حَالٍ , وَأَيْنَ كَانُوا , وَأَنْ يُظْهِرُوا التَّكْبِيرَ , وَلا يَزَالُونَ يُكَبِّرُونَ حَتَّى يَغْدُوَا إلَى الْمُصَلَّى , وَبَعْدَ الْغُدُوِّ حَتَّى يَخْرُجَ الإِمَامُ لِلصَّلاةِ ثُمَّ يَدَعُوا التَّكْبِيرَ . .

Apabila kelihatannya anak bulan, aku suka agar orang ramai bertakbir, tidak kira sama ada secara berjemaah atau bersendirian, di masjid, di pasar, jalan, mahupun di rumah, tidak kira sama ada mereka orang musafir atau bermukim, dalam semua keadaan di mana sahaja mereka berada dan hendaklah mereka bertakbir dengan kuat. Mereka hendaklah terus bertakbir sehinggalah mereka bergerak ke musolla (untuk solat raya), apabila tiba di musolla sehinggalah imam keluar untuk mendirikan solat (raya). Kemudian hendaklah mereka berhenti bertakbir.

ثم روى عن سعيد ابْن الْمُسَيِّبِ وَعُرْوَةَ بْن الزُّبَيْرِ وَأَبي سَلَمَةَ وَأَبي بَكْرِ بْنَ عَبْدِ الرَّحْمَنِ أنهم كانوا يُكَبِّرُونَ لَيْلَةَ الْفِطْرِ فِي الْمَسْجِدِ يَجْهَرُونَ بِالتَّكْبِيرِ .

Diriwayatkan daripada Sa’id bin al-Musayyib, ‘Urwah bin az-Zubair, Abu Salamah, dan Abu Bakar bin Abdul Rahman bahawa mereka bertakbir pada malam raya aidilfitri di masjid dan mereka menguatkan suara ketika bertakbir.

Imam al-Faryabi dalam Ahkam al-Eidain mengumpulkan banyak atsar berkaitan takbir raya, antaranya:

عَنْ عُمَرَ بْنِ عَبْدِ الْعَزِيزِ ” أَنَّهُ كَانَ يُكَبِّرُ بِالْخُرُوجِ إِلَى الْخُطْبَةِ وَالصَّلاةِ “

Daripada ‘Umar bin ‘Abdul Aziz bahawa beliau akan bertakbir ketika keluar untuk khutbah raya dan solat.

عَنِ ابْنِ عُمَرَ : ” أَنَّهُ كَانَ يُكَبِّرُ إِذَا غَدَا إِلَى الْمُصَلَّى يَوْمَ الْعِيدِ

Daripada Ibn ‘Umar bahawa beliau akan bertakbir dalam perjalan ke musolla pada hari raya.

أَبُو الأَصْبَغِ عَبْدُ الْعَزِيزِ بْنُ يَحْيَى ، قَالَ : سَأَلْتُ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ نَافِعٍ كَيْفَ كَانَ مَالِكٌ يَفْعَلُ فِي التَّكْبِيرِ ؟ ، قَالَ : كَانَ يُكَبِّرُ إِذَا أَتَى الْمُصَلَّى حَتَّى يَجِيءَ الإِمَامُ “

Abu al-Asbagh Abdul Aziz bin Yahya berkata: Aku bertanya kepada Abdullah bin Nafi’: Bagaimanakah Imam Malik bertakbir? Beliau menjawab: Beliau bertakbir apabila beliau hendak pergi ke musolla sehinggalah imam tiba.

Jenis-jenis takbir

Takbir raya boleh dibahagikan kepada dua jenis iaitu takbir mutlak/mursal dan takbir muqayyad. Takbir mursal ialah yang dibaca pada bila-bila masa, manakala takbir muqayyad ialah yang dibaca selepas solat.

Takbir mursal

Takbir mursal disyariatkan untuk kedua-dua jenis hari raya iaitu Aidilfitri dan Aidiladha iaitu bermula daripada terbenam matahari malam hari raya.

Waktu tamat untuk takbir mursal hari raya Aidilfitri pula, ulama mazhab Syafie berbeza pendapat kepada 3 pendapat.

  • Ia berakhir apabila imam mengangkat takbiratul ihram untuk solat raya. Dan ini pendapat yang asoh dalam mazhab Syafie.
  • Ia berakhir apabila imam keluar untuk mendirikan solat raya.
  • Apabila imam selesai mendirikan solat raya, dikatakan jua apabila selesai dua khutbah raya.

Dua pendapat terakhir ini hanya dilakukan oleh mereka yang tidak pergi mendirikan solat raya di mana mereka akan berhenti bertakbir apabila mereka tahu imam sudah selesai solat. Adapun yang ikut solat dan mendengar khutbah, mereka hendaklah memfokuskan kepada mendengar khutbah.

Untuk takbir mursal ia dilakukan di mana sahaja apabila masih dalam tempoh waktunya sama ada di rumah, jalan, pasar, masjid

[Al-Majmu’, 5/32].

Takbir Muqayyad

Takbir muqayyad iaitu yang dilakukan selepas solat disyariatkan untuk raya Aidiladha, dan ini ijma’.

Adapun untuk hari raya Aidilfitri, ulama mazhab Syafie berbeza pendapat sama ada ia disyariatkan atau tidak.

Pendapat majoriti ulama mazhab Syafie, dan ini paling asoh menyatakan bahawa takbir muqayyad tidak disyariatkan untuk Aidilfitri. Ini kerana tidak dinukilkan daripada Nabi s.a.w melakukan takbir muqayyad untuk Aidilfitri.

Pendapat yang kedua menyatakan ia disyariatkan sebagaimana hari raya Aidiladha. Untuk pendapat kedua ini, maka takbir muqayyad akan dilakukan selepas solat Maghrib, Isya, dan Subuh hari raya.  Begitu juga selepas solat sunat dan qadha yang dilakukan dalam tempoh tersebut.

[Al-Majmu’, 5/32-33, 36].

Menguatkan suara ketika bertakbir

Digalakkan untuk menguatkan suara ketika bertakbir sama ada takbir mutlaq mahupun muqayyad. [Al-Majmu’, 5/39].

Lafaz Takbir

Terdapat beberapa lafaz takbir yang diriwayatkan daripada para sahabat nabi, antaranya:

: ” اللَّهُ أَكْبَرُ كَبِيرًا ، اللَّهُ أَكْبَرُ كَبِيرًا ، اللَّهُ أَكْبَرُ وَأَجَلُّ , اللَّهُ أَكْبَرُ ، وَلِلَّهِ الْحَمْدُ

Allah Maha Besar sebenar-benar kebesaran, Allah Maha Besar sebenar-benar kebesaran, Allah benar-benar Maha Besar. Allah Maha Besar, segala puji bagi Allah. [Musannaf Ibn Abi Syaibah, Kitab as-Solat, no: 5504]

‘Abdullah bin Mas’ud pula membaca lafaz di bawah:

اللَّهُ أَكْبَرُ ، اللَّهُ أَكْبَرُ ، اللَّهُ أَكْبَرُ ، لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ ، وَاللَّهُ أَكْبَرُ ، اللَّهُ أَكْبَرُ ، وَلِلَّهِ الْحَمْدُ

Allah Maha Besar, Allah Maha Besar, Allah Maha Besar. Tiada tuhan yang berhak disembah selain Allah. Allah Maha Besar, dan segala puji bagi Allah [Musannaf Ibn Abi Syaibah, Kitab as-Solat : 5491]

Terdapat lafaz-lafaz takbir yang pelbagai. Ini kerana takbir raya adalah sesuatu yang luas.

Imam al-Son’ani menyatakan dalam Subulussalam:

وفي الشرح صفات كثيرة واستحسانات عن عدة من الأئمة ، وهو يدل على التوسعة في الأمر وإطلاق الآية يقتضي ذلك

Penjelasan tentang lafaz takbir sangat banyak daripada berberapa ulama. Ini menunjukkan bahawa perintah bentuk takbir cukup luas. Kemutlakan ayat yang memerintahkan takbir juga menuntut demikian. [Subulussalam, 2/72].

وَإِنْ زَادَ فقال : اللَّهُ أَكْبَرُ كَبِيرًا وَالْحَمْدُ لِلَّهِ كَثِيرًا وَسُبْحَانَ اللَّهِ بُكْرَةً وَأَصِيلًا اللَّهُ أَكْبَرُ وَلَا نَعْبُدُ إلَّا اللَّهَ مُخْلِصِينَ له الدَّيْنَ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ لَا إلَهَ إلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ صَدَقَ وَعْدَهُ وَنَصَرَ عَبْدَهُ وَهَزَمَ الْأَحْزَابَ وَحْدَهُ لَا إلَهَ إلَّا اللَّهُ وَاَللَّهُ أَكْبَرُ : فَحَسَنٌ

Imam Syafie berkata: : Seandainya dia menambah dengan menyebut: [lafaz takbir yang diamalkan di Malaysia]….. maka ia sesuatu yang baik [al-Umm, 1/241].

Wanita Turut Bertakbir

Akan tetapi hendaklah wanita tidak meninggikan suara ketika bertakbir.

Imam Ibn Rajab al-Hanbali berkata dalam Fathul Bari:

ولا خلاف في أن النساء يكبرن مع الرجال تبعاً ، إذا صلين معهم جماعة ، ولكن المرأة تخفض صوتها بالتكبير .

Tiada perbezaan pendapat untuk wanita bertakbir bersama kaum lelaki, apabila mereka solat jemaah bersama mereka. Akan tetapi wanita hendaklah merendahkan suaranya.